štvrtok 26. júla 2012

DIY - otočný stojan na náušnice


Uvítali by ste otočný stojan na náušničky? :) Tento je recy zo starých obalov na CD/DVD – valcov, kartónu a kúsku záclony. Vyrobiť takýto stojan nie je náročné na zručnosť, skôr na čas.

Potrebujeme:

  • 2 valce od CD – stačia aj menšie (na 10 ks). Konkrétne je treba len jednu čiernu časť, na ktorú sa nasúvajú CD a dve tie priesvitné, ktoré ich ochraňujú.
  • paličku/rúročku o výške aký chcete stojan mať. Ja som použila obal na gombíky, ale možete dať aj drevenú paličku, či rúrku od faxového papiera.
  • kartón (na 4 krúžky o veľkosti CD – dajú sa použiť aj priamo staré CD-čka)
  • baliaci papier, alebo farby na zamaskovanie kartónu a rúrky – nepovinné
  • záclona, či sieťka
  • farebná bavlnka, ale stačí aj pevná niť
  • fixka, orezávač, lepiaca pištoľ
  • škrob na prádlo alebo lak na vlasy

Postup:


Na priesvitnej časti obalu, ktorá bude spodkom stojanu si naznačíme líniu – položíme fixku na stôl a točíme obalom. Podľa línie odrežeme, alebo odstrihneme pevnými nožnicami. Robíme to preto, aby priesvitná časť lepšie dosadla na tú čiernu časť a aby bolo otáčanie stabilnejšie.
Na časti ktorá bude vrchom stačí orezať časti, ktoré držia priesvitný vrch s čiernym spodkom (na foto „to žlté“).

Do oboch priesvitných častí vyvŕtame dierky. Majú obvod 39 cm, tak je prirodzené dať dierku každé 3cm. Ak sa chcete vyhnúť dierkam, dá sa záclona nakoniec prilepiť.

Vystrihneme si 4 kruhy o veľkosti priesvitnej časti obalu. Do dvoch z nich vystrihneme aj dierku v strede o priemere ako má stredová palička. V jednom spravíme dieru o priemere paličky v čiernej časti obalu. Ten štvrtý krúžok ostane plný. Môžete ich nafarbiť, alebo oblepiť baliacim papierom ako ja.

Nastáva spájanie – najlepšie horúcim lepidlom z tavnej pištole.

Postup dielov od dola – hore:
  • čierna časť obalu na CD
  • kruh papiera s dierou v strede
  • priesvitná časť obalu s orezaným okrajom podľa línie fixky
  • kruh papiera s dierou v strede (o priemere stredovej paličky)
  • palička (tiež ju môžme doladiť s kruhmi)
  • kruh papiera s dierou v strede (o priemere stredovej paličky)
  • druhá priesvitná časť obalu s orezanými „krídelkami“ (to žlté na foto vyššie)
  • a nakoniec plný kruh
Dobré je najprv si to zložiť na nečisto bez lepenia – či všetko sedí a až potom lepiť :) Kruhy kartónu nie sú povinné, ale vyzerá to s nimi lepšie.
Teraz si odmeriame vzdialenosť vyvŕtaných dierok (výšku), aby sme si vedeli vystrihnúť záclonu. K vzdialenosti dierok pridáme kúsok na zahnutie. Obvod je 39 cm, ale tiež pridáme niečo na založenie. Profíčky to prešijú na stroji, ale dá sa to spichnúť aj v rukách. Ja som požila pás dlhý cca 42 cm aby mi vzniklo riasenie. Zahneme najprv horný a dolný okraj a potom spojíme kraje aby vznikol valec zo záclony. Ten nasunieme na stojan a cez vyvŕtané dierky ho prišívame k stojanu.
Aby sa nám záclona „spevnila“ môžeme ju naškrobiť pred prišívaním, alebo nakoniec môžeme stojan prelakovať lakom na vlasy.

Ako bonus vznikne hore „miska“ na ostatné čačky – mačky. Puzetové náušnice („pichačky“) sa dajú zapichovať do prečnievajúceho volánu.

Podobne som vyrobila aj druhý stojan – z cievky zo železiarstva (mali na nej reťazovinu, keď som tam prišla bola minutá, tak som si cievku vypýtala). Návod naň zas niekedy nabudúce. :)

Ak si netrúfate stojan vyrobiť, môžete si ho za symbolickú cenu kúpiť tu.

Druhá "várka" stojanov už má aj vylepšenia:
  • medzi hornú a dolnú misku som pridala obdĺžniky z kartónu do kríža, aby bol stojan celkovo pevnejší. Všetky plochy som obalila baliacim papierom. 
  • na odkladanie puzetiek som stužkou pripojila kartičku s dierkami. Ak chcete stojan niekomu darovať, môže slúžiť aj na napísanie venovania.

Prajem pekný a tvorivý deň ☺




Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára